Search

Najaarsconcert 4 oktober 2024

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) begon als wonderkind. Hij werd bejubeld en aanbeden door zowel de burgerij als de adel. Mozart groeide uit tot een zeer veelzijdig componist. Zijn leven eindigde tragisch: total loss, doodziek en op de hielen gezeten door schuldeisers. De componist stierf op 5 december 1791. In de laatste dagen van zijn leven, zelfs op zijn sterfbed, schreef Mozart het Requiem. Geïnspireerd door werken van vroegere meesters uit de Barok kwam de dodenmis tot stand.  De blijheid, de jubel en de swing die de stervende aan het stuk meegaf, doen de luisteraar haast vergeten dat het hier om een dodenmis gaat.

Aangenomen wordt dat Mozart zijn Requiem schreef in opdracht van graaf Franz von Walsegg. Op veel plaatsen was het Requiem nog onvoltooid en bestonden er louter schetsen. Hij rondde de eerste twee delen af (Introitus en Kyrie) en schreef van het Dies irae wel noten voor koor en strijkers, maar de instrumentatie bleef onvolledig. Van het slotdeel van de Sequenz, het Lacrimosa, componeerde hij zelfs alleen de eerste acht maten. Ook van het Offertorium zijn alleen koor- en hier en daar wat strijkerspartijen overgeleverd. Mozarts oud-leerling, vriend en collega  Franz Süszmayer (1766 – 1803) heeft de dodenmis voltooid. Het is deze versie die MOV ten gehore zal brengen.

Het requiem als muziekstuk is ontstaan door de gelijknamige mis in de katholieke kerk. Die wordt opgedragen aan de overledene, zodat diens ziel minder tijd in het vagevuur door hoeft te brengen – aldus de katholieke leer. De huidige structuur van het requiem heeft zich in de veertiende eeuw gevormd. Daarvóór bestond de muziek in de mis alleen uit gregoriaans gezang, eenstemmige melodieën met een vaste Latijnse tekst.

Bronnen npoklassiek.nl en klassiekemuziek.tv

De Argentijn Martin Palmeri werd in 1965 geboren in Buenos Aires. Hij studeerde koordirectie en compositie. Zijn werken, opera’s en oratoria, zijn in de traditie van Argentijnse muziek gecomponeerd. Zijn bekendste werk is de Misa Tango, of te wel Misa A Buenos Aires. In 1996 werd het werk voor het eerst uitgevoerd door het National Symphony Orchestra of Cuba. Zijn werken zijn beïnvloed door de Argentijnse folklore, met name de tango. Verder liet hij zich inspireren door zijn beroemde landgenoot Astor Piazzolla, de componist van onder andere de Vier Jaargetijden in Buenos Aires en Adios Nonino, bekend van het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima.

Na een krachtig gezongen Kyrie met een opvallende rol voor bandoneon, piano en cello volgt zonder onderbreking een mooi ingetogen Gloria met samenspel tussen zangsoliste en bandoneon. In het Credo zijn duidelijk sporen van de tango waar te nemen. Het Sanctus begint met een pianosolo gevolgd door bandoneon, zangsoliste en strijkers, waarna het koor volmondig het Sanctus zingt. Het Benedictus is een kort melodieus gedeelte met koor, zangsoliste, bandoneon en strijkers. Het Agnus Dei begint met een solo door de bandoneon met pizzicato begeleiding van de contrabas. Daarna speelt het volledige ensemble en herhaalt het koor de strofe Dona Nobis Pacem.

Bron: Broekmans&Van Poppel

Het concert vindt plaats in de Augustijnenkerk, Voorstraat 216, Dordrecht. Aanvang 20.00 uur, kerk open om 19.30 uur. Toegangsprijs voorverkoop (leden of website) €32,50, aan de zaal €35,-.

Share the Post:

Andere concerten